Při pořizování nového auta lze výrazně ušetřit, pokud si kupující vybere ojetý vůz. Musí se však připravit na důkladnou kontrolu technického stavu auta i nutnou administrativu při jeho přepisu. Jak probíhá koupě ojetého auta a na co se zaměřit?
Ne každý si může koupit nejluxusnější auto na světě. Většina lidí spíš chodí po bazarech nebo hledá inzeráty na prodej ojetých aut. Na tom není nic špatného. Ojeté auto může posloužit stejně dobře jako nové.
Když kupující dodrží pár základních pravidel, získá kvalitní a prověřené auto za nižší cenu. Navíc může mít auto v podstatě bez čekání. Na co si tedy dát pozor při koupi ojetiny?
Prověření původu vozidla
Prověření původu vozidla je základ. Nikdo si přece nechce koupit kradené vozidlo. Pomocí čísla motoru, VIN nebo čísla podvozku lze původ vozidla zkontrolovat v databázi odcizených vozidel. Je to sice placená služba, ovšem vyplatí se do ní investovat.
Tuto službu dnes nabízí mnohem firem. Stačí do vyhledávače zadat “prověření vozidla”. Auto lze online prověřit v klidu domova ještě před samotnou prohlídkou auta.
Není bezpečné kupovat auto jen tak „na ulici“, například na inzerát, od překupníků nebo neprofesionálních bazaristů, aniž by si ho kupující předem prověřil. Obzvlášť pokud se jedná o dovoz z ciziny. Inzerátům bez uvedeného VIN by se měl každý rovnou vyhnout.
Kontrola dokladů
Dalším důležitým krokem je kontrola dokladů a základních identifikátorů vozidla. Údaje uvedené ve velkém technickém průkazu by měly být shodné s identifikátory uvedenými ve vozidle.
Jedná se zejména o VIN kód, který je jakýmsi rodným číslem každého auta. Nejčastěji je vyražený v motorovém prostoru. Důležité je zkontrolovat, jestli není změněn, neodborně přeražen nebo jestli nebylo manipulováno s dílem, na kterém je VIN vyražen.
Dále je potřeba se zaměřit na skutečný rok výroby, typ a výrobní číslo motoru. Konečně je nutné zkontrolovat typový štítek. Nejčastěji je v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, je možné, že s vozidlem něco není v pořádku.
Kontrola technického stavu
Po prověření původu a dokladů vozidla na řadu přichází kontrola technického stavu. Ne každý je schopný sám technický stav posoudit, proto je dobré si k tomu přizvat kamaráda, který tomu rozumí, nebo odborníka.
Musí se zkontrolovat lak, nápravu, vystřelené airbagy, jestli nebylo vozidlo zatopeno a pochopitelně stav motoru. Ideální je vzít auto na rampu a zkontrolovat podvozek.
Na nosných částech podvozku se bezpečně pozná, jestli byl vůz vážně havarován. Pečlivě je potřeba zkontrolovat i elektrické součásti – jestli svítí všechna světla, funguje klimatizace a elektrické ovládání okének. To musí být plynulé.
Testovací jízda
I když se na první pohled zdá, že je všechno v pořádku, v každém případě se doporučuje podniknout testovací jízdu. Začít pomalým rozjížděním, kdy chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Pak začít zrychlovat až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy.
Zařadit musí jít lehce, plynule a přesně. Za jízdy by auto nemělo “táhnout” do žádné strany. Samozřejmostí je vyzkoušet brzdy při prudkém brzdění z vyšší rychlosti. Při jízdě by se neměly ozývat žádné neobvyklé zvuky.
Při prudkém zastavení by nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a auto by nemělo “hučet”. Zkrátka jakýkoliv neobvyklý zvuk může znamenat opotřebení některých součástí a nutnost brzké investice do opravy. Ta nemusí být zrovna malá.
Včasný přepis auta
Je třeba pamatovat na to, že přepis auta musí být proveden do 10 dnů od data podpisu kupní smlouvy. Jinak hrozí pokuta až 50 000 Kč. Při přepisu auta se nemusí měnit SPZ, ovšem kdo chce, může si zvolit SPZ na přání. Cena SPZ na přání je 5 tisíc korun za jednu tabulku.
Při přepisu auta je rovněž nutné myslet na povinné ručení. Ať už se jedná o pojištění čtyřkolky nebo auta, musí být sjednané předtím, než člověk vyrazí na úřad.