- Reklama -
DomůZajímavostiPro co si nejčastěji jdeme do e-shopu? Kupodivu pro to, co se...

Pro co si nejčastěji jdeme do e-shopu? Kupodivu pro to, co se nedá vyzkoušet

Online nákupy se staly fenoménem roku 2020 a posléze i roku 2021. Vleklé lockdowny vyhnaly do online obchodů i zaryté zastánce nákupů v kamenných prodejnách. Ještě v roce 2017 byli Češi v online nakupování výrazně po evropským průměrem, nejnovější statistiky ukazují pravý opak. Co jsme kupovali nejčastěji online?

Za Evropou jsme zaostávali

Z celoevropského průzkumu, který si v roce 2017 nechala zpracovat DPDgroup, vyplynulo, že s online nákupy jsme zaostávali asi o 15 % za evropským průměrem, takže v jiných zemích se nakupovalo i o třetinu více online než u nás.

Netrvalo dlouho – a statistiky se obracejí, z České republiky se stala země s nejvíce e-shopy v přepočtu na jednoho obyvatele. Odhadovaný počet na konci roku 2020 byl 45 tisíc eshopů celkem, toto číslo uvádí společnost Colliers International v zprávě „ExCEEding Borders | Retail CEE-17“ – maloobchod v době pandemie“.

Abychom byli konkrétnější, v roce 2017 proběhlo v Evropě v průměru 9,6 procenta ze všech nákupů v e-shopech, nejvíce online nákupů realizovali Němci, téměř 12 %. V České republice to bylo jen 8,4 %, zbytek jsme realizovali v kamenných prodejnách. Jak v Evropě, tak i v Česku platí, že online nakupují více ženy než muži, což je ale logickým výsledkem, neb právě ženy jsou těmi, kdo mají na starosti chod celé domácnosti.

Jaké zboží nejraději „bereme“ online?

Co se týká preferencí Čechů, na prvních místech se umístilo zboží, které nelze při online nákupu vyzkoušet, ale přitom potřebujeme, aby nám dobře padlo. Ano, hádáte správně, jde o módu. Za tímto trendem ale pravděpodobně stojí úspěšná strategie prodejců módy, kteří jednak nabízejí spoustu slevových kuponů AboutYou a slevových akcí, jednak nabízejí velmi důležitou dopravu zdarma, a to nejen směrem k zákazníkovi, ale i zpět do obchodu za účelem výměny těch „kousků“, které nesedí.

Tento mix s sebou nese pro české spotřebitele ty nejdůležitější výhody (úspora času i peněz, nulové náklady na dopravu a nulové riziko koupě nevyzkoušeného zboží), takže dlouhodobě je móda tím nejnakupovanějším online artiklem, hned za produkty pro zdraví a krásu. Nijak se tím ale nelišíme od ostatních Evropanů, protože podle průzkumu DPDgroup je móda na prvních příčkách online nákupů i zde.

Jak je to s věrností jednotlivým e-shopům

Nové české online obchody mají poměrně velkou šanci uspět, protože jak se v průzkumech ukazuje, do stejného e-shopu se vrací jen 5 procent klientů nakupujících online. Dvě pětiny online zákazníků ale před nákupem srovnávají ceny, a to tak, že dvacet procent všech nakupujících navštíví cenový srovnávač nebo stránky se slevovými kupony, dalších cirka dvacet procent navštíví internetový vyhledávač. A téměř polovina Čechů se při online nákupech chová tak, že z reklamy nebo na základě doporučení jdou přímo do e-shopu a nakoupí.

- Reklama -

Must Read

- Reklama -spot_img